Vi har levert fangstdagbok i noen år nå og hadde lyst å fortelle om jomfruturen i 2006. Vi gikk på den tiden under navnet Dualog.
Tråleren Varak, registrert i Båtsfjord og tilhørende Aker Seafoods var den første båten som tok i bruk elektronisk fangstdagbok i Norge. Datoen var den 3. november 2006, og turen startet fra Båtsfjord.
Dualog hadde på dette tidspunktet samarbeidet med Aker Seafoods i ett år om å utvikle en elektronisk fangstdagbok som skulle tjene tre hovedformål:
- Forenkle loggføring og rapportering om bord
- Sende daglig fangst- og produksjonsinformasjon til rederikontoret elektronisk
- Tilfredsstille forventede krav fra myndighetene
Det var altså ikke et krav om fangstdagbok på den tiden.
Jeg skulle være med på den aller første hele turen med vår nyutviklede elektroniske fangstdagbok eFangst, og derfor var det høvelig å starte med en ferskfisktråler som ikke var ute mer enn 7-10 dager på hver tur.
Dualog var først i Norge med elektronisk fangstdagbok. Fremover vil fangstdagboka leveres under merkevaren Fangstr.
Avgang fra havn
Avgangsmelding (DEP-melding) ble sendt rett etter avgang fra Båtsfjord og dermed var eventyret med elektronisk fangstdagbok i gang for Dualog sin del.
Varak steamet rett til Bjørnøya der vi møtte på en skikkelig storm og ble liggende på været i 2-3 døgn før fisket kunne starte.
Mens vi ventet på bedre vær, prøvde jeg opp i all stamping, slingring og slamring å gi en viss opplæring til skipper Rolf som jeg ikke husker etternavnet til, og den langt yngre styremannen Bjørn Gunnar Nordby.
Da tråldørene nådde bunnen første gangen etter at uværet hadde stilnet, trykket Bjørn på Skyt-knappen i eFangst, og det første halet var opprettet i den elektroniske fangstdagboka. I tillegg måtte han skrive posisjon og tidspunkt manuelt inn i fangstdagboka på papir.
Da Rolf 4-5 timer senere dro i hendelen til trålvinsjen, kunne han like etter trykke på Hiv-knappen i eFangst. Dermed var trålhalet avsluttet. Det vil si tidspunktet og posisjonen da trålen begynte å fiske og tidspunktet og posisjonen da trålen sluttet å fiske. Nå var det bare å registrere fangsten som gjensto før all informasjon om halet var dokumentert.
Fangsten registreres
Etter noen timer kom fabrikksjefen opp på brua med en gul post-it lapp hvor antall kasser av ulike arter sto nedskrevet. På Varak besto produksjonen av sløying og hodekapping, og fisken ble lagt i kasser med is.
Rolf registrerte antall kasser per fiskeslag i eFangst, og programmet regnet ut rundvekt i kg basert på omregningsfaktorene som var innebygget i programmet. Det estimerte også fangstverdien for halet.
Like før kl 24 trykket Rolf på “Send fangstdata”-knappen i eFangst og data ble sendt både til Fiskeridirektoratet og til rederikontoret hos Aker Seafoods.
Barnesykdommer
Det var ikke fritt for barnesykdommer på denne første versjonen av eFangst.
Den første alvorlige feilen oppsto allerede den 1. januar 2007. Jeg hadde fri siden det var første nyttårsdag og var på skitur da jeg fikk en telefon fra Bjørn på Varak. Han kunne fortelle at programmet kræsjet når han trykte på Skyt-knappen for å opprette et nytt hal.
Og det stemte, programmet taklet ikke overgangen fra et år til det neste. Men ved hjelp av “armer og bein” klarte jeg og Bjørn å få programmet opp å kjøre igjen over Iridium satellitt-telefon.
På perrongen når toget kom
Jeg vil si at både Rolf og Bjørn var positive til denne nye teknologien da turen var over selv om skepsisen sto å lese i ansiktsuttrykkene de første dagene.
Bjørn ble en god samarbeidspartner i årene som fulgte og han er skipper på en av trålerne til Lerøy i dag.
Rolf ble dessverre utsatt for en stygg ulykke da en wire røk og en sjakkel kom flygende inn gjennom vinduet der han sto å styrte en vinsj. Han ble truffet i hodet, men kom seg noenlunde til hektene etterhvert. Han kom visstnok aldri på havet igjen.
I løpet av 2007 hadde alle trålerne i Aker Seafoods og alle i Ytre Rolløya installert eFangst. I løpet av 2008 og 2009 installerte de fleste andre trålerne og autolinerne eFangst, og i løpet av vinteren og våren 2010 installerte de fleste ringnotbåtene eFangst.
Dermed var alle disse fartøyene “på perrongen da toget kom”, det vil si klare da forskriften om pålagt elektronisk rapportering fra 1.oktober 2010 trådte i kraft. Dette viste seg å være var en stor fordel framfor å vente til i siste liten.
Etter mer enn 10 års utvikling og drift av fangstdagbok, er Fangstr nå klare for å tilby fangstdagbok også til sjarkflåten. Denne gangen med mye mer kunnskap og erfaring i bagasjen enn i pionertiden.
Av Svein Bertheussen, sivilingeniør, tidligere produktsjef i Dualog og hobbyfisker.